2014. december 21., vasárnap

Mákos bejgli

Nahát, mivel mindjárt itt a Karácsony, és jelenleg nagyon távol vagyunk az otthontól, ahol Anyukám, vagy a Húgom vagy Anyósom, vagy Anyósom anyukája el tudná nekünk készíteni az isteni bejglijét, így mivel Páromnak igenis KELL a bejgli, ezért úgy döntöttem, hogy akkor hajrá.... Elkészítem életem első bejglijét. :) 
Sok mindent olvastam, hallottam már róla, hogy képtelenség tökéletes bejglit sütni, és minden egyes lépésre nagyon kell figyelni, és amúgy is.... Hát mit ne mondjak, elég nagy félelemmel álltam neki ennek a tradicionális finomságnak. :) Mivel a tészta 4 adagra való, így úgy döntöttem, hogy nem csak egyfélét vagy kettőt csinálok, hanem akkor már legyen 4 féle ízű. Készítettem mákosat, meggyes-rumos-diósat, marcipánosat és csokisat. Az eddigiek alapján a marcipános volt a nagy favorit mindenkinél. :) A receptet innen-onnan ollóztam össze, és variáltam saját ízlésemnek megfelelően. 

Sok helyen olvastam olyan tészta receptet, ahol rengeteget kell állni a tésztának, és mivel én türelmetlen vagyok, így egy olyat választottam, ahol csak negyed óra pihentetési idő van. Mivel nincsen itthon rendes élesztő, csak száraz, így a recepten is ennek megfelelően módosítottam. 

Hozzávalók a tésztához (4 adag):

500 g finomliszt
200 g vaj
50 g porcukor
14 g száraz élesztő
150 ml tej
1 db tojássárgája
1 csipet só
10 g vaníliás cukor vagy vanília aroma
1 citrom reszelt héja

Mákos töltelék (1 adagra):

150 g darált mák
1 citrom reszelt héja
0,5 kávéskanál fahéj
0,5 kávéskanál szegfűszeg
50 g porcukor
1 narancs reszelt héja
2 evőkanál méz
0,5 dl tej
1 vanília rúd magjai



A lisztet összekeverjük az élesztővel, és elmorzsoljuk benne a vajat, majd hozzáadunk minden mást is, és eldolgozzuk. Negyed órára letakarva pihenni hagyjuk. Nekem ez több lett, mint negyed óra, mert a 4 féle töltelék elkészítése tovább tartott. :) 

Amíg pihen a tészta, addig elkészítjük a tölteléket. Elsőre nekem kevésnek tűnt, de nem az :D Lesz benne anyag rendesen. :)
A tölteléknek minden összetevőjét egy kis lábasba tesszük KIVÉVE a mákot, és folyamatos kevergetés mellett felforraljuk. Amikor felforrt, akkor levesszük a tűzről, hozzákeverjük a darált mákot is. Hagyjuk kihűlni. Ha kihűlt, akkor tehetjük egyenletesen a kinyújtott tésztára. 

Ha letelt a pihenési idő, akkor a tésztát 4 egyenlőre részre vágjuk, majd elkezdjük kinyújtani az elsőt. Téglalap alakú tészta legyen belőle, annyi a lényeg. illetve, hogy ne legyen se túl vastag, se túl vékony, és lehetőleg egyenletesen legyen kinyújtva mindenhol. Ezek után mehet rá a töltelék, szép egyenletesen eloszlatva mindenhol. A szélétől hagyjunk 1-1 cm tésztát, ahova ne tegyünk tölteléket.  
A téglalapra nyújtott tésztának a rövidebbik oldalán hagyott 1-1 cm-es darabokat ráhajtjuk a töltelékre, majd a hosszabb oldalánál elkezdjük feltekerni a tésztát. Ha készen van, akkor mehet egy sütőpapírral bélelt tepsire. 
Első körben lekenjük tojássárgájával a bejglit, hagyjuk megszáradni, majd ezután tojásfehérjével kenjük meg, és ezt is hagyjuk megszáradni. Ha készen van, akkor villával 4-5 helyen megszurkáljuk a tésztát. Nem kell óvatoskodni, nyugodtan bele lehet döfni rendesen :) Sőt, kell is :) 
Majd mehet 190°C-os előmelegített sütőbe kb. 35 percre. 
Már a sütés előtt láttam, hogy a mákosnál lesznek némi problémák, mert egy helyen sikerült nagyon vékonyra nyújtani a tésztát, és mikor tettem be a sütőbe "átláttam" a tésztán, de meglepetésemre ettől egyébként semmi baja nem lett :D
Ha készen van, és mégis megrepedt, akkor két vágódeszka közé kell nyomni a bejglit, és az segít ezt a problémát orvosolni. Nekem hihetetlen módon első sütésem alkalmával nem repedt meg egyik sem :))) Ettől nagyon boldog vagyok :) Nah, nyilván nem lettek tökéletesek, de elsőre szerintem teljesen jó. :)

Ha érdekel a többi töltelék is, akkor ezeken a linkeken megtalálod:

Ha tetszett, akkor likeolhatsz facebookon ezen a linken: Cake Island :)

XOXO

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése